Weg met het businessplan


Veel investeerders, banken en ondernemers baseren investeringsbeslissingen op een businessplan. Met zo’n plan hopen ze een objectief beeld te krijgen over de levensvatbaarheid van het onderwerp waarop de investering is gericht.

Meestal bevat een businessplan uitgebreide informatie over allerlei zaken waar een beginnend ondernemer nog helemaal niet aan toe is. Zo wordt verwacht dat een product of dienst al helemaal ontworpen is, liefst tot aan een werkend prototype toe. Ook moet de markt al in kaart zijn gebracht, de prijsstelling en het verdienmodel moeten helder zijn, et cetera.

Succes is zelden het gevolg. 75% van de startups mislukt. En dat is niet gek, want:

- Elk idee begint met intuïtie, en elke overtuiging dat een idee levensvatbaar is, is op niets meer gestoeld dan buikgevoel. De eis van rationaliteit leidt tot irrationele plannen. Er worden allerlei argumenten gezocht die het buikgevoel ondersteunen. Marktonderzoekjes, successen van vergelijkbare bedrijven, markttrends, noem maar op. In de zoektocht naar deze feitjes duikt ook van alles op dat niet past in het ideale plaatje. En raad eens? Deze informatie komt natuurlijk niet in het businessplan terecht.

- De zucht naar risicomijding dwingt een ondernemer in een veel te vroeg stadium tot het maken van strategische keuzes voor zijn businessplan. Daar is hij nog helemaal niet aan toe. Vrij ondernemen verandert zo al snel in het implementeren van het businessplan. De wendbare, slagvaardige starter, flexibel en enthousiast, verandert in een slaaf van het plan. Dat ontaardt in een blinde implementatie van onvermijdelijke ontwerpfouten.

Overdreven? Nee. Degenen die zijn geslaagd, gooiden zonder uitzondering het businessplan dat zij voor hun investeerders maakten, op de eerste dag in de hoek. Het zijn degenen die flexibel en vrij bleven, bereid om plannen en ideeën bij te stellen op basis van ervaringen van henzelf en hun klanten. Degenen die creatief omgingen met onverwachte tegenslagen of ongedachte kansen.

Maar als dat zo is? Waarom dan een businessplan gemaakt? Al die energie verprutst aan zinloze schrijverij.

Hoe dan wel? Daarover in een volgende blog.


Een gedachte op “Weg met het businessplan

Commentaren gesloten.